понеділок, 27 лютого 2017 р.

Методична скарбничка

МЕТОДИЧНА СКАРБНИЧКА
Моделювання у початкових класах – це побудова малюнків, схем, таблиць. Мета моделювання – виділити і зафіксувати найбільш загальні відношення в предметі чи об'єкті для його аналізу і дослідження. Моделювання по'язане з предметними діями учнів. Лише після дії з реальними предметами учень здатен зобразити відношення між ними у вигляді символів, знаків. З часом у школярів формуються навички теоретичного мислення і вони легко будують моделі до задач, числових, буквених виразів. Схема допомагає учневі легше визначити спосіб розв'язування задачі, ніж короткий запис її умови .Таким чином , модель виконує функції контролю та планування у навчальній діяльності.
Отже, метою уроків моделювання є:
1) побудова моделі як засобу конструювання нового способу;
2) формування вмінь побудови моделі на основі аналізу принципів, способів її створення.
Розв'язування рівнянь за схемою передбачає встановлення невідомої величини на схемі (частина чи ціле), визначення способу її знаходження та перевірку своїх дій (на схемі).


Здатність учня моделювати відношення в об'єкті вивчення, змінювати модель відповідно до змін у предметі свідчить про його вміння мислити теоретично.

Досвід доводить, що широке застосування методу моделювання у початкових класах створює надійну основу для вивчення математики у наступних класах.
                                Гра «  Вгадай слово»
Завдання.Розмістити у клітинках букви о , а , р , с , м ,т  так, щоб вийшло три слова, які читаються однаково зверху вниз і зліва направо.













                                 
                                 Гра « Зайве слово»
1.     Бабуся,  дівчинка, оса, дідусь, заєць, їжак, гуска, лялька, лось, подруга?  ( Лялька – неживий предмет, неістота).
2.     Рій, джміль, дзьоб, сніп, слід,  село. (Село- двоскладове).





          
                              Гра  «Чарівний ланцюжок»

Бабусякір (бабуся, якір)
Годинникиївліткукраїнська (годинник, Київ, влітку, українська)
Київиразнолень (Київ, виразно, олень)

                                                                                                                                                                               
                          Гра « Слово зі слів»
1.                 Ба..ся,  ді .дусь ,  д .міль,  в. рота,  ле.ека, з.гадка.
(Бджола)

2.                 .ватирка,  кор.сний,  . жак,  но. ий. (Київ)
3.                  .одинник, влітк. , і .’ я,  .иїв,  лелек. (Гумка)
4.                 . иразно, . лень, . ко . исний, п . друга, одинадця .ь, ф .ртух.   (Ворота)
5.                  .анок, ц .кор, чотирма .цять,  нов. .й, ляль .а. (Ґудзик)
6.                 зо .уля, лял .ка, .лівець, ба .уся. (Дзьоб)
7.                 Оліве .ь, вор .та, ко. исний.( Цукор)
8.                 Па .ір, квати .ка, лінійк . , бабу .я, п .середині, зозу .я, українс .ка, цукер .а, ф .ртух. (Парасолька)
9.                 Л .лька, парасоль .а, д .дусь, Ук .аїна. (Якір)
10.            Па .ір, п .друга, б .жола, цуке .ка, ц .кор, за .адка, ф .ртух.(Подруга)

                        Гра   «Магічні квадрати»
К
Т
А
Р
О
Л
Е
Г
М
Т
Й
Е
Р
А
В
Т
Б
У
Д
Й
А
У
О
С
Е
Р
Ж
Ф
Л
Ю
Б
О
К
Е
А
Н
                 
                                                                                                                                                                                                                                                                     
                             





Гектар, трамвай, гардероб, держава, гай, троллейбус, океан, футбол, флюс, рай, бусол, гава, важко.бор.

С
І
Р
А
З
А
Т
В
В
Н
Ц
Д
Е
П
Е
Р
І
Г
П
В
Ч
Е
Н
Ь
В
Г
О
Д
В
І
С
А
Р
Е
У
І








Ввечері, вперед, вдень , вчора,  вранці,  тепер, враз, вгору,  двічі,  назад, річ, наріст, степ.

                     Гра  « Чарівні букви»

1.                  ІНЖ                         Н                       Р
2.                  Т                              Л                       ГРАМА
3.                  Т                Е          Л             Е     ФОН
4.                  Т                              МП                    РАТУРА
5.                  Ц                             М                        НТ 
6.                  Ч                             РН                      ТКА

2.
Завдання гри.  Використовуючи шифр,  запиши клички собак.


3.                 Назви  звірів заховалися серед букв. Запиши.


Ф ,И ,В ,А ,П ,Р ,Є ,Н ,О ,Т ,М ,________________

Я ,Ч ,С ,В ,Е ,Д ,М ,І ,Д ,Ь ,К ,__________________

Б ,В ,Г ,Л ,И ,С ,И ,Ц ,Я ,Р ,У ,___________________

Р ,М ,С ,В ,Г ,Д ,О ,Л , Е , Н ,Ь ,_____________________



4.Які слова заховалися за номерами.

1          2      3        4        5        6      7      8      9      0                           
А         Б       Д       Ж      И      К     Л      О     Р     У                          

0 9 8 6______________
3 9 0 4 2 1______________
9 0 6 1 ______________
6 9 5 7 8 _____________

5.Завдання гри. Знайди і запиши по п’ять слів, які заховалися в цих складах.

ЛА_ПА_РА_НО_ША
ЛИ СИ ЦЯ ДІ РА ТИ


                          Ігри на уроках математики

     Гра    « По заметах»
Із білого паперу виготовляю  невеликі картки, з одного боку яких записую приклади табличних дій.
Картки розкладаю на підлозі білим кольором  вверх. . Кожна картка – це замет.

Виходять двоє учнів. Вони по черзі піднімають картки, роблять крок вперед (крокують по заметах) і називають відповіді. Клас стежить за відповідями цих двох учнів. Той, хто назвав відповідь неправильно, »провалюється» в замет. Учень, який «првалився», призначає собі заміну з дітей, які сидять за партами.

Примітка: можна грати,  поділивши  клас на дві команди.

                              Гра  « Мовчанка»
Матеріал гри: набір карток з числами, геометричні фігури.
     Зміст гри. Учень повинен відповідати на запитання вчителя, не промовляючи жодного слова: показати картку з цифрою або геометричну фігуру.
Таку гру корисно проводити, коли учні збуджені і їм важко зосередитися без допомоги вчителя, а також на початку уроку для повторення вивченого матеріалу, вдосконалення обчислювальних умінь і навичок. Запитання добираю залежно від теми уроку.


                            Гра  «Знайди закономірність»


Завдання гри.. Визнач закономірність запису чисел кожного ряду. Запиши в кожному рядку ще по 2-3 числа

1,2,3,4,5,6,……..                                                        5,10,15,20, ……………..
2,4,6,8,10,………                                                       10,20,30,40,…………….
1,3,5,7,9, ……….                                                        6, 12, 18, 24,……………
3, 6, 9, 12,………                                                        4, 8, 10, 20, 22,…………
1, 4, 8, 12,………..                                                       3, 4,6,9,13,18,…………..


2, 4,  *, 8, * ,  *, 14,  * ,  * , 20.
3,6, * , * , 15, * , * , 24, *, * .

Гра «Хто уважніший»
Матеріал гри: картки з числами.
Зміст гри: Ударяю металевою паличкою по столу чи іншому предмету. Гравці, сприйнявши на слух кількість ударів, піднімають зі свого набору картку з відповідним числом.
     Можна ударяти паличкою по різних предметах (деревяних, металевих, пластмасових  ). Наприклад, шість разів по столу, учні показують цифру 6. Перемагає той, хто жодного разу не помилився.


Гра «Найбільше і найменше число»
Зміст гри. Один з учнів, які сидять поруч за партою, розкладає картки з цифрами: 2,5,7,8 і пропонує сусіду по
парті визначити, яке з чисел найбільше (найменше). Інший учень повинен поряд покласти картку з більшим (меншим)
на одиницю числом (1 і 9). Потім гравці міняються ролями. Хто без помилок виконає завдання, вважається переможцем..



                                                                                                                                                                 Гра «Пройди крізь ворота»
Двоє учнів тримають угорі картку з цифрою (наприклад, 5). У решти дітей – по одній картці. Викликаний з-посеред них підходить до столу вчителя, вибирає з розкладених там цифр таку, щоб у сумі з його цифрою вийшло 5.


Гра «Найкращий обчислювач»
Мета: поглибити навички додавання і віднімання в межах 10.
Обладнання: квадратний аркуш, поділений на прямокутники, в які вписано приклади на додавання і віднімання. Другий такий самий аркуш розрізано на прямокутники : на кожному зображена якась квітка, а на звороті – цифра.
Зміст: діти закривають приклади прямокутниками з квітами так, щоб відповідь була правильною.


Гра «Рибалка»
На дошці прикріплено дві вудки, на їх гачках – цифри. Під нею у воді (голуба планка) плавають рибки. Виходить рибалка, «ловить» рибку – розв’язує записаний на ній приклад і вішає на відповідну цифру вудку. Якщо відповідь

неправильна, про що діти сигналізують розрізними цифрами, «рибка» зривається з гачка .


Гра «Засвітило сонечко – виглянь у віконечко»
Обладнання: картки із завданнями на додавання і віднімання. Після знаку «=» (дорівнює) замість результату намальоване віконечко.

3 + 4  = *           4 – 1 = *            2 + 3 = *
6 – 2 = *            7 – 3 = *            1 + 5 = *
Набори цифр для дітей, зображення сонця.
Хід гри
Картки із завданнями лежать перед гравцями записом вниз. Піднімаючи зображення сонця, ведучий каже : «Засвітило сонце!». Учні перевертають картки. «Виглянь у віконце!»- продовжує ведучий. Гравці розв’язують приклад і кладуть на віконце одержане число. Сигналом до закінчення обчислення є слова : «Сонечко заховалося за хмари».
Учень, який розв’яже 3 – 5 прикладів, стає ведучим.


Гра «Склади машину»
На столі розкладаю розрізаний на 6 частин і змішаний плоский макет автомобіля. На зворотному боці кожної частини записані кругові приклади, перший з яких виділено червоним кольором. Учень розв’язує його, потім виставляє на дошці цю частину і шукає іншу, на якій приклад починається з числа відповіді розв’язаного .
Наприклад : 3 + 3; 6 – 1; 5 + 2; 7 – 3; 4 + 4; 8 – 2.
Якщо приклади обчислено правильно, виходить макет автомобіля.
                                                                                                                              
                                 

                                    Гра «Зірви огірок»
Обладнання : таблиця, на якій намальована грядка, де ростуть огірки.
В прорізи вставлені огірки. На зворотному боці кожного огірка записані вирази на додавання і віднімання. За правильно розв’язані приклади учні нагороджуються вимпелом : «За старанність і добрі знання».




Гра «Футбол»
Зайчик і Ведмедик вирішили пограти у футбол. Ми теж поділимося на дві команди. Одна команда вболіває за  зайчика, інша – за ведмедика.
На воротах записані цифри 8 і 9. Хто швидше заб’є гол?
Зайчику забиваємо голи (вибираємо всі приклади, відповідь яких 8).
Вибираємо приклади з відповіддю 9 – забиваємо голи Ведмедику.
Хто кращий футболіст?

5 + 3               1 + 8                  4 + 4                    10 - 2
         6 + 3                     7 + 1                  9 – 0                      3 + 6

6 + 2                8 – 0                  4 + 5                    10 – 1


                           Гра «Числа - перебіжчики»

Учні поділені на три команди. З кожної виходять по 5 учнів, їм роздають картки з цифрами і    знаками дій. За сигналом
діти складають приклади на додавання ( наприклад 3 + 7 = 10,
6 + 2 = 8, 4 + 5 = 9 ). Потім вчитель пропонує з цими ж числами інші приклади на додавання (7 + 3 = 10, 2 + 6 = 8, 5 + 4 = 9). У кожній команді один з її членів записує складені вирази на дошці. Порівнюючи пари виразів, діти повторюють переставний закон додавання. Виграє та команда, яка склала більше прикладів за відведений час, сформулювала переставний закон додавання.


Гра «Небезпечний ставок»
Два хлопчики грали в м’яча  поблизу ставка. На жаль, один із хлопчиків закинув м’яч у ставок. У ставку багато камінців, по яких можна пройти, але на деякі з них ступати небезпечно. Якщо хлопчики ступлять на небезпечний камінь, то впадуть у воду. А у воді повно страшної, зубастої риби, що чатує, аби когось зїсти . Поблизу води є камяна плита. На ній позначено, які камені безпечні. Допоможи хлопчикам знайти безпечний шлях до їхнього м’яча , розв’язавши приклади на плиті.

                    3 + 4         8 – 2         5 + 5       1 +9
                    6 - 4           7 - 6         2 +8        8 – 5


Гра «Вибери свою професію»
Ми з вами говорили про ваші майбутні професії і знаємо, що в класі є і лікар – стоматолог, і перукар, і вчитель, і продавці, і кухар.
Зараз на дошці у нас є малюнки із зображенням різних професій. Виберіть професію, яка вам подобається, розв’яжіть
приклад під нею, підніміть карточку з відповіддю, а ми відгадаємо, що це за професія.


Гра «Чий це будинок?»
До уроку малюю 5 – 7 будинків з номерами. Нижче закріплюю картки із зображенням іграшок, а під кожною з них записую приклад на додавання або віднімання в межах 10. Розповідаю дітям, що Чебурашка випустив іграшки погуляти, а вони заблукали. Кожна жила у своєму будинку, номер якого зашифрований прикладом.. Розв’язуючи  його, дізнаємося, в якому будинку жила кожна іграшка.
-                     В якому будинку живе лисичка – сестричка? ( В сьомому)
-                     Як ви дізналися? ( 4 + 3 =7) ( Учень закріплює малюнок лисиці під будинком № 7.) І так далі…

Гра «Калькулятор»
Обладнання: зображення моделі мікрокалькулятора, в якому екран містить проріз для встановлення чисел, результату дії над числами, про які йдеться у математичній загадці; набори цифр.
Загадки
1.                 У клас зайшла Маринка,
За нею – Яринка,
Потім зайшов Гнат.
Скільки всіх хлоп’ят ?

2.                 Дорогою зайчик біг,
Ніс п’ять яблук на пиріг.
Одне впало, покотилось.
Скільки яблук залишилось?


3.                 Скільки пар лап у курки?
У кішки? У гуски?
У колобка?
Гра «Які числа написані?»
В руках тримаю дві таблички з цифрами, повернутими зворотним боком до класу, і повідомляю : «Написано два числа, якщо їх додати, вийде 4. Відгадайте, які це числа». (1 і3 ; 2 і 2) Повертаю картки з написом до учнів.


Гра «Відгадай швидко»
Називаю число ( наприклад ,7), викликаю двох учнів. Той, кого викликаю першим, називає попереднє число (6), а другий – наступне (8).


Гра «Живий куточок»
Показую дітям малюнки із зображенням різних тварин. Перераховуючи їх, діти відповідають на різні запитання вчителя про те, що було, що стало, що змінилося.
-                     У нашому живому куточку живуть кролики. Сірий і білий кролики гризуть моркву. Скільки кролів гризе моркву? ( 2) (Відповідь фіксується показом цифри)
-                     Назвіть, які кролики гризуть моркву. ( Сірий і білий)
-                     До них прибіг ще один кролик. Що змінилося? (Кролів стало більше)
Скільки кроликів тепер їдять моркву? ( 3) ( Відповідь фіксується показом цифри 3).


Гра «Марфута і Марфутята»

Чалапає Марфута,
У чоботи взута.
За нею Марфутята
У червоних чоботятах.
А як усі купаються –
Ніхто не роззувається.

Перевір себе!
Якщо ти правильно виконаєш дії і підставиш правильні цифри, то дізнаєшся, хто ж така Марфута і Марфутята.

А   Г   С   У   Я   Т   К   Е   Н
1    2    3    4    5    6    7    8   9                    

1 + 1 = *                 5 – 3 = *
10 – 6 = *                2 + 2 = *
8 – 5 = *                  4 – 1 = *
3 + 4 = *                  2 + 6 = *
4 – 3 = *                   5 + 4 = *
                       2 + 3 = *
                       9 – 3 = *
                       10 – 9 = *


Гра «Скільки не вистачає?»
Матеріал гри : картки з числами.
Зміст гри : Учитель пропонує кожному учню розкласти на парті картки з числами від 1 до 9 і запитує : «Скільки не вистачає до 10?» Учні повинні покласти проти кожного числа картку з числом, якого не вистачає до 10. Виграє той,


хто зробить це найшвидше без помилок. Учням можна пропонувати доповнювати числа до 5, 6, 7, 8, 9 тощо.



Гра «Який приклад розв’язано ?»
Зміст гри. На дошці записано кілька прикладів, наприклад :


2 + 4 =               7 – 5 =
8 – 2 =                6 – 4 =

У набірне полотно вчитель вставляє картку з відповіддю до одного з прикладів ( 6). Учні повинні розв’язати  всі приклади і назвати той, до якого підходить дана відповідь.



Гра «Підбери фігури за величиною»
Матеріал гри : геометричні фігури різних розмірів або інші дрібні предмети, картки із зображенням предметів тощо.
Зміст гри . Вчитель пропонує учням поділити фігури на 2 або 3 групи за розмірами.

                     

                             УЛЮБЛЕНІ ЛАСОЩІ
Подивіться уважно на лабіринт. Знайдіть улюблену їжу тварин. Не помиліться, щоб тварини не засмутились.






                       Гра «Зваримо борщик»
















                  
















                  Ігри букварного періоду

Гра «Смачні слова»
До вас в гості дуже поспішав Буратіно. Він ніс смачні слова, по дорозі розсипав букви і все переплутав. Ось ці букви і склади :

        Я             С            Б            И

        ЛУ          РУ          КО         ША

        Г             ЛИ          ВА         МО

( Яблуко, слива, груша, лимон).



Гра «Хто більше?»
В гості приходить Мальвіна і приносить в корзинці слова, що містять в собі інші слова.
- Складіть інші слова, використовуючи букви даного слова (Соловейко – соло, коло, воло, колеса, косо)
Білосніжка, сторона, ромашка, ластівка, листоноша.


Гра «Склади нове слово»
Перед учнями картки з написаними словами. З перших складів першого слова, других – другого, третіх – третього складіть нове слово, придумайте з ним речення.
                  Вухо, калина, спідниця.
                  Сокіл, дорога, виделка.
Мистецтво, вилити, вивчати.


Гра «Прикрась ялинку»
Ялинка ясними вогнями
Яскраво світиться й сія.
Якраз до свята цими днями
Усю абетку вивчу я.

Із зворотної сторони іграшки написане слово. Прочитане слово – іграшка на ялинці.
Слова для новорічних іграшок : ягня, ясен, явір, киця, ялиця, п’ять, яма, буря.


Гра «Знайди імена дітей»
( Діти указкою показують імена)



ЛО

 ВА

ТО

МА

ГЛА

МІ

ЖЕ

ША 

 А

ПА

ЛЯ

НА

ДЯ

КО

ВО

СЯ

 НЯ

ЛА

АЛ

 ЗІ

СА

РИ

ВІ

ІН











Гра «Станьте букви, в хоровод»
Виготовляю два круги з однією кишенькою в меншому з них. Вставляю туди букву, що означає приголосний звук. Навколо стоять інші, що позначають голосні. Я показую букву, що позначає голосний звук, а діти називають склад.


Гра «Цікаві слова»
Пишу на дошці слова : дід, мир, кіт, сир та інші.
Написавши слова, говорю : «В нашій мові дуже багато слів, серед них є багато цікавих. Ось подивіться на ці слова. Чим вони цікаві? А спробуйте їх прочитати навпаки, справа на ліво. Які слова одержали ? Дід, Рим, тік, рис.»
Потім пропоную ряд слів. Додайте по одній літері на початку чи в кінці слова і ви побачите, як на очах утворюватимуться слова з новим значенням : линок., буря, міх, буква, їжа, база.


Гра «Альпіністи»
Для цієї гри потрібно виготовити на двох аркушах паперу таблиці, де схематично зображені сходинки (гора) і пишемо однакову кількість слів. Хто з учнів швидше прочитає слова, той переможець.


Гра «Назви одним словом»
Діти з букв розрізної азбуки складають потрібне слово.

Граки, сова, горобець, ластівка, чайка - …..
Шарф, рукавиці, пальто, сорочка - ….
Слива, яблуко, груша, черешні - …..
Вовк, білка, ведмідь, лисиця - …..


Гра «Чарівні сніжинки»
На малюнку усміхнені сніжинки з казковими іменами : ке, та, ра, се, ма, ло.
-                     Зима послала на урок кругленьких сніговичків із подружками – сніжинками. Кожна сніжинка має чарівне імя. Прочитаймо їх разом : ке, та, ра, се, ма, ло.


Гра «Додай склад»
Показую перший склад і вставляю у кишеньку таблиці, а учні додають наступні. Перемагає той, хто перший скаже слово.


Гра «Політ в космос»
Виготовляю таблиці зі сходинками, а посередині зображена ракета. З обох сторін таблиці однакова кількість анаграм. Працює дві команди. В космос полетить та команда, яка швидше прочитає анаграми.
Анаграми використовую різні : тсовя (свято), кспеа ( спека), нутам ( туман), пухсі (успіх) , ливях ( хвиля) і т..д.


Гра «Посади клумбу»
Для двох команд є по одній клумбі, на яких намальовані квіти. На набірному полотні картки із записами квітів. Кожна команда вибирає квіти, які намальовані на її клумбі.
Квіти : мак, волошка, пролісок, троянда, фіалка, конвалія, барвінок, мальва, кульбаба, ромашка, жоржина, гвоздики, тюльпани.
                               «Екскурсія»
Спочатку створюю таку ситуацію: учні на екскурсії. Звертаюся до дітей : « Сьогодні, діти, продовжимо екскурсію по нашому місту. Ми підемо в «Будинок побуту»».
   Діти розповідають, що там можна побачити. Виготовляю таблички ( «Ремонт взуття», «Ремонт годинників», «Ательє» і т.д.), учні читають їх і розповідають.

                          Гра «Що після чого?»
На дошці вчитель прикріплює в довільному порядку написи пір року ( зима, літо, весна, осінь). Учні мають ці написи прочитати і прикріпити їх у відповідному порядку. Таку ж гру можна проводити з назвами місяців, днів тижня, частин доби.

Гра «Кому читати?»
Учитель зазначає, що він не говоритиме, хто читатиме, а на дошці виставлятиме напис імені або прізвища учня. Всі діти мають прочитати цей напис. Учень, прізвище або імя якого зазначено в написі, читає твір.

Гра «Загублений рядок»
Учитель пише на дошці три рядки з трьох різних раніше вивчених віршів. Треба сказати, з якого вірша кожен рядок.

Гра «Так, ні»
Учитель на дошці пише назви тварин. Потім проти кожної тварини пише, як вона подає голос. У кожного учня є дві картки зі словом «так» або «ні». Діти повинні піднести картки зі словом «так» або «ні» в залежності від того, правильно чи неправильно написав учитель. Якщо неправильно – він стирає це слово і пише знову.


                       Гра «Хто встигне прочитати?»
Учитель на дошці пише якусь фразу або слово і швидко їх стирає. Учні повинні встигнути прочитати це слово або фразу і сказати їх за вказівкою учителя. Учитель раз у раз звертається до учнів, що гірше читають, питаючи їх, чи вони встигли прочитати.


Гра «Ремонт»
Ми звичайні слова,
Всіх нас знає кожний,
Ми тримаєм букву А
Двічі, а то й тричі,
А інколи всього одну.
А сьогодні – ну і ну!
Всі вони втекли…

БРБН         БНН        ЛМП         ЧЙК          ПСТ

ЛТК            ЛВ           СЛВ           МНК         КВ


Гра «Буква заблукала»
На магнітну дошку розставляю букви, які переплутав Незнайко.
Букви, що позначають голосні звуки : О С Е М У.
Букви, що позначають приголосні звуки : Н К І А Т.
Діти виправляють помилки, вставляють букви на місце.



           






Немає коментарів:

Дописати коментар